توصیه های بعد از عملکاشت مو

روش باز کردن پانسمان کاشت مو

روش صحیح باز کردن پانسمان و شستشوی سر در کاشت مو

افرادی که کاشت مو انجام می دهند دو روز بعد از عمل ( پس فردای کاشت مو ) باید پانسمان آنها برداشته شود و سر با شامپوی بچه شستشو داده شود . مراجعینی که برایشان امکان دارد دو روز بعد از عمل به کلینیک مراجعه می کنند و ما خودمان پانسمان کاشت مو را باز می کنیم اما افرادی که امکان مراجعه دو روز بعد را ندارند خودشان می بایست پانسمان کاشت مو را باز کنند که در اینجا روش باز کردن پانسمان کاشت مو در منزل آموزش داده می شود .

روش باز کردن پانسمان کاشت مو در منزل

شما می بایست پانسمان را درحمام منزل و با کمک یک همراه انجام دهید و نیازی به رفتن به درمانگاه و کمک از پزشک نیست .بنابر این پانسمان در حمام باز می شود و با استفاده از آب شهری و اصلا نیازی به استفاده از سرم استریل یا سرم شستشو نیست . شما به تنهایی نمی توانید پانسمان را باز کنید و حتما باید یک نفر به شما کمک کند .

در ذیل این مطلب چندین فیلم از روش باز کردن پانسمان و نیز روش شستشوی سر گذاشته شده است که شما و همراهتان چند بار این فیلمها را ببینید و سپس اقدام به باز کردن پانسمان نمایید .

در مرحله اخر همیشه مقداری  کمی خونریزی داریم که طبیعی است و بعد از یکی دو دقیقه متوقف می شود .پس نگران نباشید .

باز کردن بانداژ پانسمان کاشت مو

در مرحله اول باید بانداژ پانسمان کاشت مو باز شود . قبل از اینکه پانسمان را خیس کنید به صورت خشک خشک بانداژ روی سر را قیچی کنید و لایه های مختلف که شامل توری پانسمان ( سرجی فیکس ) باند پانسمان و چندین گاز استریل ( پارچه های کوچک پانسمان را گاز می نامیم ) است را به آرامی بردارید لایه آخر شامل چند گاز است که به پوست سر چسبیده است هم در جلوی سر و در محل کاشت و هم در پشت سر در محل برداشت مو . این لایه آخری که چسبیده است را برندارید .

باز کردن پانسمان کاشت مو
باز کردن بانداژ کاشت مو

خیس کردن بقیه پانسمان کاشت مو

پس تا اینجا همه پانسمان به صورت خشک خشک برداشته شد و تنها لایه آخری که به پوست سر چسبیده باقی مانده است .این لایه ابتدا باید خیس شود و خوب خیس بخورد تا به راحتی از بافت زیرین جدا شود و اگر خوب خیس نخورد به هنگام برداشتن چند گرافت ( موی ) کاشته شده را با خود بیرون می آورد و محل خروج آن شروع به خونریزی می کند پس اجازه دهید خوب خیس بخورد .

برای خیس کردن پانسمان از آب شهری استفاده می کنیم و نیازی به سرم استریل یا آب جوشیده نیست آب ولرم شیر آب شهری کافی و مناسب است . زیر دوش نمی روید . آب را همراه شما با پارچ روی سر شما می ریزد یا اگر شیر آب دوش تلفنی دارید دوش تلفنی را روی سر شما بگیرد تا پانسمان خوب خیس بخورد . نکته مهم در این مرحله این است که پانسمان جلوی سر وقتی خیس بخورد سنگین می شود و ممکن است خودبخود و به صورت ناگهانی کنده شود و چندین مو را با خودش خارج کند . برای جلوگیری از این اتفاق در کل مدت خیس کردن جلوی سر ، همراه شما باید یک دستش روی پانسمان جلوی سر باشد تا گازها به صورت ناگهانی کنده نشود .

برداشتن پانسمان خیس خورده کاشت مو – جلوی سر

تا این مرحله لایه آخری هم بخوبی خیس خورده و تقریبا از بافت زیری جدا شده است . ابتدا پانسمان جلوی سر را بر میداریم . به آرامی گازهای خیس خورده را دانه به دانه و لایه به لایه از پوست زیری که به آن چسبیده جدا می کنیم و به هیچ وجه اگر چسبیده بود با فشار جدا نمی کنیم . اگر چسبیده بود مقداری آب می ریزیم و اندکی بیشتر صبر می کنیم تا جدا شود . تمام گازهای جلوی سر را با این روش بر میداریم . در هر صورت هر چقدر هم دقت شود و هر چقدر هم شما زمان بدهید همیشه یکی دو تار مو همراه برداشتن پانسمان خارج می شود و محل سوراخ آن مقداری خون می دهد . این مسئله طبیعی است و بعد از یکی دو دقیقه خون بند می آید و همراه شما آب روی سر بریزد و خونها را تمیز نماید اگر خونریزی ادامه داشت برای یک دقیقه انگشت خود را روی محل خونریزی بگذارد و آرام نگه دارد خون بند می آید .

برداشتن پانسمان خیس خورده کاشت مو – پشت سر

تا این مرحله پانسمان جلوی سر کاملا برداشته شده و حالا باید پانسمان پشت سر برداشته شود . پانسمان پشت سر معمولا چسبندگی بیشتری دارد و زمان بیشتری باید آب ریخت و صبر کرد تا خیس بخورد . سعی کنید اگر چند لایه چسبیده اول لایه های رویی را جدا کنید و کم کم آب بریزید تا لایه های زیری هم خوب خیس بخورد بعد از سه چهار دقیقه از یک طرف سر کم کم پانسمان را بردارید و اگر هنوز کم چسبندگی دارد مشکلی نیست و به آرامی آنرا جدا کنید و تا طرف دیگر سر کامل همه پانسمان را بردارید . در این مرحله خونریزی بیشتر است . وقتی کل پانسمان را برداشتید آب روی کل سر بریزید تا همه خونها برود و خیلی سریع یک پارچه تمیز یا گاز استریل که قبلا از داروخانه تهیه کرده اید روی پشت سر در محل برداشت مو که ممکن است کمی خونریزی داشته باشد بگذارید و کمی فشار دهید و نگه دارید در عرض یکی دو دقیقه کاملا خونریزی بند می آید .

برداشتن پانسمان خیس خورده پشت سر
برداشتن پانسمان خیس خورده پشت سر

پانسمان مجدد پشت سر

بعد از اینکه کلیه پانسمانها برداشته شد معمولا بهتر است شستشوی با شامپو بچه را به فردا موکول کنید . و در مرحله آخر اگر خونریزی کاملا بند آمده و سر تمیز می باشد ( اگر سر خونی هست مقداری آب روی سر بریزید و آرام با دست روی محل بکشید تا تمیز و عاری از خون شود ) می بایست پشت سر را پانسمان سبک یک لایه از پارچه تمیز یا گاز استریل بگذارید و چسب بزنید . توجه داشته باشید به هیچ وجه به هیچ جای سر الکل یا بتادین یا پماد یا داروی خانگی نزنید و فقط گذاشتن یک گاز استریل کفایت می کند و فردا این گاز برداشته می شود و شستشو با شامپو بچه انجام می شود .

 

روش شستشوی سر بعد از باز کردن پانسمان

بعد از اینکه پانسمان کاشت مو کاملا برداشته شد اگر خونریزی زیاد نداشتید و بیمار و همراه بیمار تحمل ادامه کار را دارند شستشو با شامپو بچه انجام می شود و در غیر اینصورت بهتر است شستشوی با شامپو بچه به فردا موکول شود . در حالت کلی بهتر است دو روز بعد عمل پانسمان باز شود و شستشو فقط با آب داده شود و در انتهای کار فقط پشت سر پانسمان شود و فردا شستشو با شامپو بچه انجام شود .

برای شستشوی سر از آب ولرم شهری و شامپو بچه استفاده می کنیم . زیر دوش ایستاده نمی روید و برای ریختن آب یا از کاسه یا پارچ استفاده کنید یا اگر دوش تلفنی دستی دارید با فشار کم استفاده کنید .

بعضی از مراکز کاشت مو توصیه به استفاده از اسفنج یا ابر نرم می کنند اما واقعا نیازی نیست و ساده ترین راه استفاده از کف دست خودتان است که ما در اینجا توضیح می دهیم .

درست کردن کف شستشو

داخل یک ظرف مقداری آب ولرم بریزید و مقداری شامپو بچه داخل آن بریزید شامپو را به هم بزنید تا کف ایجاد شود همین کف را روی سر بریزید و برای شستشو استفاده کنید .

شستشوی پشت سر در کاشت مو

کل سر را با آب ولرم خیس کرده ایم کف را روی سر می ریزیم ابتدا پشت سر را شستشو می دهیم  شستشوی پشت سر سخت نیست و تکنیک خاصی ندارد . کف را در قسمت پشت سر مالش دهید و به حالت رفت و برگشت روی زخمها کف دست و انگشتان را بمالید و برای حدود یک دقیقه به صورت رفت و برگشت با کف دست پشت سر را شستشو دهید . در این مرحله ممکن است کمی خونریزی داشته باشیم و کف سفید رنگ ، قرمز و خونی شود که طبیعی است و مشکلی ندارد . در انتها این کف ساخته شده را به سمت جلوی سر و محل کاشت مو هدایت می کنیم .

شستشوی جلوی سر پس از برداشتن پانسمان

مقداری کف وسط سر می ریزیم و کفی هم که در پشت سر استفاده شده به جلوی سر هدایت می کنیم . شستشوی جلوی سر تکنیک خاصی دارد و حتما باید بدون کم و کاست اجرا شود .

قسمت جلوی سر را با انگشتان و کف دست به آرامی شستشو می دهیم حتما باید روی محل دست بکشید و با کف شامپو شستشو دهید حرکت دست نباید رفت و برگشت باشد و فقط باید حالت رفت از بالا به پایین و در جهت خواب موها باشد یعنی از وسط سر به سمت پیشانی فقط حالت رفت . حتما چندین بار با کف دست این شستشو را انجام دهید و در آخر آب روی سر بریزید و باز هم به آرامی دست بکشید تا کاملا سر تمیز شود و کف شامپو روی سر باقی نماند .

خشک کردن سر بعد از باز کردن پانسمان کاشت مو

بعد از اینکه شستشو تمام شد و هیچ کفی یا خون تازه روی سر نمانده بود ( اگر خون لخته شده و سفت و سیاه شده برای برداشتن آن اصرار نکنید و در روزهای بعدی رفع می شود ) باید سر را خشک کنید . برای خشک کردن سر از یک پارچه تمیز استفاده می کنیم و به هیچ وجه از باد گرم یا سشوآر استفاده نشود . پارچه را روی سر ماساژ ندهید و فقط حالت گذاشتن و برداشتن استفاده کنید و کل سر را خشک کنید . فقط حالت گذاشتن و برداشتن . اگر مقدار کمی خونریزی وجود دارد اندکی صبر کنید تا بند بیاید و سپس با همان پارچه تمیز و خشک کنید .

کامل شدن شستشوی سر پس از کاشت مو 

اگر اولین شستشو است و دو سه روز قبل کاشت مو داشته اید و اندکی خونریزی از پشت سر دارید بهتر است یک پارچه تمیز یا گاز استریل در پشت سر بگذارید  اما اگر چند روز از کاشت گذشته و هیچ خون و ترشحی از پشت سر نداریم بهتر است سر کاملا باز باشد تا هوا بخورد و زودتر خوب می شود .

تذکر مهم 1

در هیچ مرحله ای از باز کردن پانسمان کاشت مو و بعد آن چه برای جلوی سر و چه برای پشت سر از الکل یا بتادین یا پماد یا داروی خانگی استفاده نمی کنیم .

تذکر مهم 2

بعد از باز کردن پانسمان اول کاشت مو به هیچ وجه قسمت جلوی سر در محل کاشت مو نباید پانسمان مجدد گذاشته شود و اگر پانسمان مجدد گذاشته می شود فقط برای پشت سر و در محل برداشت مو می باشد .

چند بار شستشو دهیم و هر بار چند دقیقه ؟

شستشوی سر با شامپو بچه بعد از کاشت مو از روز دوم یا سوم بعد کاشت مو شروع می شود و هر روز یک بار باید انجام شود تا دو هفته اول . بنابر این روزی یک بار شستشو دهید .

شستشوی سه چهار روز اول باید مختصر و مفید باشد و سعی کنید بین 5 تا 10 دقیقه تمامش کنید و حمام کامل و مفصل را بعد از پنج روز داشته باشید موقعی که زخمها تقریبا خشک شده و ترشح و خونابه ندارد . بنابراین پنج روز اول را حتما شستشو دهید اما طولانی مدت نباشد .

 

فیلم باز کردن پانسمان کاشت مو و شستشوی سر

در قسمت ذیل چند فیلم از مراحل باز کردن کاشت مو که در کلینیک دکتر رضائی در تاریخ های مختلف انجام شده گذاشته می شود . سعی شده آموزش کامل باشد و با حداقل امکاناتی که در منازل موجود می باشد آموزش ارائه شده است .

و این فیلم آخری که فقط شستشوی سر را نشان می دهد مربوط به سال 1389 می باشد یعنی حدود 12 سال قبل!

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا