کاشت مو

عوارض کاشت مو

مروری بر مهمترین عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو می تواند آزار دهنده باشد و گاه فرد را مجبور می کند چندین برابر قیمت اولیه کاشت مو را هزینه کند تا مقداری وضع را بهتر کند .

عوارض کاشت مو چیست ؟

عوارض کاشت مو شامل عارضه هایی می باشد که در هر جراحی دیگری هم پیش می آید و عارضه هایی که مختص به جراحی کاشت مو می باشد .

الف – عوارض عام کاشت مو :

مثل هر عمل جراحی  کاشت مو هم می تواند عوارض خاص جراحی را داشته باشد . این عوارض شامل خونریزی ، عفونت ، آلودگی میکروبی و ویروسی مثل ابتلا به ایدز و هپاتیت ، حساسیت به داروها و ….. باشد.

ب – عوارض خاص کاشت مو

عارضه هایی که مخصوص عمل کاشت مو می باشد مثل تخریب بانک مو ، خط موی نامناسب ، نکروز پوست سر و ……

متاسفانه این عوارض زیاد هستند و در مراجعین کاشت مو به وفور دیده می شود .علت اصلی هم این است که در حال حاضر افرادی که برای مراجعین کاشت مو انجام می دهند اکثرا نه پزشک هستند و نه تحت نظر پزشک کار می کنند و به همین دلیل مشکلات فراوانی برای مراجعین کاشت مو ایجاد می کنند .

کاشت موی اشتباه

شایعترین عارضه کاشت مو همین مورد است و اشتباه در کاشت مو طیف وسیعی دارد . 

سن نامناسب

در فردی که هنوز زیر 25 سال است و ریزش مو کامل نشده مو می کارند و کلا شانس یک کاشت موی موفق در آینده را از وی می گیرند .

برداشت از محل نامناسب 

از پشت سر در مناطقی که نباید مو برداشت نمود مو برمی دارند و در سالهای بعد همان منطقه دچار طاسی می شود .

کاشت در محل نامناسب

در محلی که نباید کاشت نمود یا کمتر یا بیشتر باید کاشت نمود به صورت غیر اصولی کاشت می کنند مثلا در یک جوان 23 ساله کل مو را در دو شقیقه کاشت می کنند و این فرد در 40 سالگی بانک مویی برای طاسی های بوجود آمده ندارد .

برداشت بیش از حد از پشت سر

برای اینکه بتوانند مقدار بیشتری از سطح طاسی را به زور کاشت کنند پشت سر بیمار را کاملا خالی می کنند و عملا طاسی پشت سر ایجاد می کنند و جلو را هم کامل پوشش نمی دهند .

ایجاد تراکم های غیر منطقی

به دلیل آنکه تجربه ندارند و آینده نگری ندارند در فردی که نیاز ندارد معمولا جلوی سر را پرتراکم کار می کنند و بقیه سر بسیار کم تراکم می شود یا اصلا کاشت نمی شود و مشکل زیبایی شدیدی برای مراجع کاشت مو ایجاد می کنند .

سایر موارد

اینگونه عوارض بسیار زیاد است و علت اصلی آنهم این است که کاشت مو را کسانی انجام می دهند که نتیجه نهایی کاشت را ندیده اند و افرادی که چند سال قبل کاشت داشته اند و اکنون دچار مشکلات مزمن آن شده اند را ندیده اند و این مشکلات را نمی شناسند .

بهترین عکس کاشت مو
این عکس بهترین عکس کاشت موی انجام شده در ایران می باشد

کاشت موی کم تراکم

تراکم  کم کاشت مو اکثرا به دلیل شرایط فرد مراجعه کننده می باشد نه فرد عمل کننده . یعنی یا وسعت طاسی زیاد است یا بانک مو خیلی کم است یا جنس موها نازک است و …. که در این شرایط اگر جراح شما بهترین دکتر دنیا هم باشد در هر صورت موی شما کم تراکم می شود . اما گاها مواردی رخ می دهد که یک پزشک با تجربه می تواند از بروز آنها جلوگیری کند و این عوامل باعث کمتر شدن تراکم موی شما از طرف کاشت کننده می باشد :

تراکم دادن زیاد به کاشت 

بله خیلی پر پشت کاشتن برعکس جواب می دهد و خونرسانی پوست را خراب می کند و باعث کم تراکم شدن کاشت شما می شود .

کاشت در چند روز

اگر کاری که در یک روز می شود انجام داد را در چند روز انجام دهیم مثلا کاشت مو را سه روز یا پنج روز طولانی کنیم به دلیل تغییراتی که در خونرسانی منطقه ایجاد می شود کیفیت کار پایین می آید و تراکم و ضخامت موهای کاشت شده کم می شود .

اصرار به کاشت تمام سر

در فردی که طاسی زیاد است و بانک مو محدود است اگر بخواهیم کل سر را پوشش دهیم باید به صورت خیلی پراکنده کاشت کنیم که در نهایت کل سر کم پشت و نامناسب کاشت می شود .در این شرایط اگر قسمتی از سر که مهمتر و بیشتر جلوی چشم است را با تراکم متوسط کاشت کنیم و قسمتی از سر اصلا کاشت نشود نتیجه بسیار قابل قبولتر خواهد بود .

استفاده زیاد از حد از اپی نفرین

اپی نفرین دارویی است که خونریزی منطقه کاشت را کم می کند و انجام برداشت و کاشت را خیلی سریع می کند اما اگر از این دارو زیاد استفاده شود خونرسانی منطقه را آسیب می زند و تراکم نهایی موها کم می شود .

طراحی خط موی هلالی و نامناسب

یکی از خط موهای زیبا خط موی هلالی و قوس دار می باشد که بسیار جوان پسند می باشد اما این خط مو به دلیل طول زیاد آن مقدار زیادی مو را مصرف می کند . به کرات دیده می شود در افرادی که بانک موی کمی دارند از این خط مو استفاده شده و کل موها در دو سانت خط مو تمام شده و بقیه سر خالی مانده است و چهره بسیار نامناسبی برای فرد مراجع ایجاد شده است .

کاشت مو در فردی که نباید کاشت شود 

افرادی که طاسی خیلی زیاد است یا بانک مو خیلی کم است یا موها خیلی نازک است نباید کاشت مو انجام دهند و پزشک موظف است آنها را به نتیجه آگاه کند و نظر آنها را برای انجام کاشت مو برگرداند ( وظیفه ای که در مراکز تجاری کاشت مو غیرممکن است انجام شود و حتما کاشت مو را انجام می دهند !) اگر در این افرادکاشت شود قطعا نتیجه بسیار بدی خواهد داشت و بیمار ناراضی خواهد بود .

طراحی خط موی نامناسب

این مسئله آنقدر شایع است که دیگر نمی توان جزو عوارض کاشت مو نامید . شایعترین آن خط موی صاف و مصنوعی می باشد که هر کس از صد متری ببیند می فهمد فرد کاشت داشته و کاملا غیر طبیعی می باشد .

مورد بعدی خط موی عروسکی می باشد که مانند عروسک جلوی سر موهای چند تایی ضخیم کاشت شده و لطافت و ظرافت جلوی سر رعایت نشده .

و همچنین خط موی خیلی بالا یا خیلی پایین یا نامناسب با سن الان فرد یا با سن آینده فرد یا نامناسب با موقعیت اجتماعی فرد و ……

و گاه خط مویی که موها در زاویه مناسب کاشت نشده اند و به اصطلاح سیخ سیخ هستند .

کاشت موی زشت

علاوه بر خط مو گاه کاشت مو در بقیه سر هم زیبا انجام نمی شود .اکثر مواقع زاویه شکافها و موی کاشته شده درست رعایت نمی شود و تکنسینها به دلیل راحت تر بودن دوست دارند شکافها را عمودی ایجاد کنند در صورتی که خواب طبیعی موها 30 تا 45 درجه می باشد که کاشت در این زاویه سخت می باشد و اکثر مواقع رعایت نمی شود .

مسئله بعدی رعایت کردن هماهنگی مقدار بانک مو و مناطق مهمتر برای کاشت مو می باشد که باید پزشک دقیقا برنامه ریزی کند کجا کاشت شود کجا کمتر کاشت شود کجا اصلا کاشت نشود و …. تا در نهایت نتیجه قابل قبول شود . و نتیجه نهایی زشت و نازیبا نشود .

تخریب بانک مو

گاه از بانک مو زیاد برداشت می شود و پشت سر آسیب می بیند . گاه از مناطقی بیشتر برداشته می شود . گاه از مناطقی که نباید برداشت شود برداشت می شود ( مثلا بالای خط بخیه سابق را خالی می کنند و خطی که قبلا دیده نمی شده بعد از کاشت دوم کاملا نمایان می شود .)

گاه اپی نفرین زیاد استفاده می شود و پشت سر نکروز می شود و موها دچار ریزش می شوند .

زخم کف سر – نکروز پوست

چند روز بعد کاشت در منطقه کاشت زخم ایجاد می شود و همه موهای کاشته شده می ریزد و در آینده محل آن مانند زخم سوختگی اسکار می دهد و حالت صاف و بی مو و گود ایجاد می شود . علت این واقعه خراب شدن خونرسانی به پوست می باشد و پوست ناحیه می میرد و دلیل آن هم ایجاد شکاف بیش از حد برای ایجاد تراکم بالاتر است که دقیقا برعکس جواب می دهد و باعث صدمه به سر و ریختن موهای قبلی و موهای اطرف هم می شود . متاسفانه این عارضه هم شدید است و هم شایع . اکثر افراد فکر می کنند عفونت ایجاد شده یا به آنها القا می کنند علت عفونت است اما علت تخریب خونرسانی می باشد . 

نکروز پوست سر در کاشت مو
عارضه نکروز پوست سر در کاشت مو

درمان نکروز هم خیلی سخت است  و باید کاشت مجدد روی محل زخمها چند ماه بعد انجام شود  که البته کاشت روی این اسکار هم خوب جواب نمی دهد .

هپاتیت ، ایدز و سایر عفونت های ویروسی و میکروبی

احتمال آلوده شدن با این ویروسها موقع کاشت مو زیاد است و علت اصلی آن هم بهداشت پایین مراکز کاشت مو به علت زیاد بودن مراجعین آنها می باشد . متاسفانه تداخل خون بیماران کاشت مو در مراکز شلوغ بسیار زیاد می باشد . اکثرا وسایل به صورت مناسب استریل نمی شود تخت ها و زیر سری ها تمیز و استریل نیست وسایل جراحی و پنسهای کاشت مناسب استریل نمی شوندو گاه به صورت مشترک توسط تکنسین ها استفاده می شوند .

در کل آگاه باشید کاشت مویی که توسط تکنسین های مستقل انجام می شود یا کاشت مویی که در مراکز شلوغ و پر مریض انجام می شود بسیار پر ریسک می باشد .

کاشت مو بدون عارضه

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا